Nieuws - Kleuteruniversiteit:Bouwen met Sam

In januari zijn we gestart in de kleutergroep met het thema bouwen met Sam. Dit is een project van de Kleuteruniversiteit en er wordt gewerkt aan de hand van het boek “de Bouwvakker”.foto's:

Het project doet een beroep op de behulpzaamheid van de kleuters, zij moeten Sam de Bouwvakker gedurende het project helpen. Door middel van reken-, taal- en beweegactiviteiten kunnen de kinderen puzzelstukken verdienen.
Tijdens meerdere activiteiten wordt er een beroep gedaan op de samenwerking tussen de kinderen. Dit doen we door activiteiten te combineren met coöperatieve werkvormen, waar wij op school veel aandacht aan besteden.

Waar zijn we de afgelopen weken mee bezig geweest, wat zijn onze doelen geweest.

We leerden metselen in verband met blokken, seriëren van spijkers van lang naar kort, de planken sorteren van groot naar klein etc.

We vergroten het  ruimtelijk inzicht door patronen en tegels te leggen. We maakten bouwtekeningen van ons eigen bouwwerken, we probeerden een eenvoudige plattegrond lezen. 

Tellen tot 20 staat dagelijks centraal. We zoeken steeds mogelijkheden het tellen te bevorderen. De huisnummers van de gevouwde huizen zijn daar een voorbeeld van. We bekeken de huisnummers en tellen in sprongen van twee.
Hoeveelheden t/m 12 tellen, ordenen meer, minder, evenveel etc

Luisteren naar verhalen, praten en luisteren is een dagelijks ritueel. In de boekenhoek is een presentatie van verschillende prentenboeken en informatieve boeken over het bouwen van huizen, maar ook beroepen. Dagelijks lezen we voor. Ook de boekencollectie van de bibliotheekkast wordt wekelijks gebruikt. Met elkaar kiezen de kinderen welke boeken ze graag willen horen. De meeste stemmen tellen. Ieder kind legt bijv. een teldopje op een boek van zijn voorkeur. Onze biebmoeders kiezen vaak boeken voor de kinderen behorende bij het seizoen en thema. Iedere twee weken krijgen we weer tien  "verse " boeken.

Door het thema breiden we de woordenschat uit. Binnen het thema categoriseren we woorden. Aan bod komen woorden zoals troffel, cement, duimstok, waterpas etc. De woorden bieden we op allerlei manieren aan. Wist u dat een woord wel 7 x gehoord moet worden in verschillende contexten, voordat is begrepen. Daarom is voorlezen en uitleg geven over de wereld om je heen zo belangrijk. De Bee bot is een leuke manier om de woordenschat te oefenen. Een kind zegt het woord metselen en de Bee bot moet er heen rijden.

Tip:bespreek thuis uw eigen woning met u kind, zijn er nog bouwfoto's? Verken met elkaar de verschillende ruimtes, waar komt het water vandaan etc..., welke gereedschappen zijn er thuis aanwezig?

Leren doen kleuters vooral door te handelen en te bewegen. Muziek, dans en beweegspelletjes doen we vollop. Dit keer hebben we het nieuwste boek van Jeroen Schipper gebruikt "Swingen als een kangeroe". Het lied bouwen en sjouwen heeft veel rijmwoorden en de kinderen leren spelenderwijs zinsopbouw van de Nederlandse taal.

De woorden verdelen we met een klapspelletjes in  klankgroepen bijv. ha-mer, bouw-steen, duim-stok etc. We kijken naar woorden en we letten op de eerste en laatste letters. Waar begin je met lezen etc. Dit zijn allemaal spelletjes om het leren lezen te vergemakkelen.

Tijdens de gymles gebruiken we onze fantasie en zijn we aan het werken/sporten op de bouwplaats. We doen tikspelletjes, zodat we leren omgaan met wedstrijdelement. Klimmen en klauteren op de bouwplaats (groot wandrek) en nemen zandzakken mee.(pittenzakken)

 

Geplaatst op: 16 Januari 2017

terug